Thursday, December 16, 2010

Emergency av Neil Strauss

22:04 16.12.2010
----------------

EMERGENCY av Neil Strauss ;
---------------------------

EMERGENCY. Boka er egentlig oppslagsverk, men jeg leser den av og til, for å oppdatere meg på alle de bra sidene. Noe er selvfølgelig amerikansk kommersiell fyllstoff, men så er Strauss mest kjent for å skrive om sjekking.

Vi tilgir ham det. For denne boka er annerledes. Den er faktisk brukbar. Og virkelig i riktig tid. Utfra et amerikansk synspunkt, opplagt, men vi andre kan fange opp mye bra lærdom fra informasjonen.

Leser fortsatt, så jeg skal gi dere en bedre fortelling seinere.

Det mest festlige, og nyttige, er at dette er en vel dokumentert overlevelsesbok i krisetider. I en verden der The shit hits the fan. Og Neil Strauss er nøye. Virkelig nøye. Pluss festlig på sin rare måte.

Jeg lære stadig masse praktisk shit her. Som jeg klarer å bruke, ettersom jeg har avtent militærtjeneste, vært speider (ikke spre) og engasjert villmarksmann. Jakt og fiske er interessant. Og nyttig i fremtiden. Så jeg lærer.

Boka er, som sagt, i oppslagsverk-bunken. Har ord og uttrykk. Masse kilder som kan sjekkes. Gir praktiske løsninger på teoretiske og, ikke minst, prekære situasjoner som pasifister vil trenge, og som er en fin tilføring av kunnskap til oss andre som har baller.

Drepe sin egen mat er en høydare i boka. Mye etikk og moral. Men så overlevelse som utgangspunkt.

Og mange sånne dilemmaer som moderne tekno-folk som tror kua kommer fra hylla på RIMI vil trenge for å vålne.

Triks, råd, hva ikke gjøre, hva gjøre, hvordan, og alt den Survival -shiten som faktisk er litt spennende.

Strauss er lur. Han gir oss info om diverse kurs og skoler på få opplæring, og han gjennomfører dem faktisk, som en ekte gonzo, men gir all kredd til de som er lærerne. Han gir oss heller alle måter å komme i kontakt med dem, så DE kan hjelpe deg, proffe. Sånn unngår Strauss å bli en autoritet på temaet, siden han selv veit at han fortsatt er en fersking.


Mot slutten blei han faktisk god. Som Survivalist. Men. Ikke god nok. Ennå.

Jeg skal skrive litt mer snart.

------------
KATZENKOENIG

No comments: