Friday, December 17, 2010

Ytringsfrihet ? Til fellow bloggere, dagbokskribenter og nettjournalister - høyskoleledelsen prøver å sette retningslinjer for hva en dagbokskribent og blogger får lov til å skrive om - er dette etisk riktig?

Trenger råd og hjelp, gjerne støtte ;
----------------------------------------------------


Ytringsfrihet? Sensur? Jeg fikk en henvendelse fra ei blogger som er ganske ny, og som ikke helt hva hun skal si eller gjøre når noen angriper bloggen hennes og krever at den enten skal legges ned eller "forandres".

Dette er snakk om et menneske som går på høyskole.

Bloggen er mer en dagbok/journal enn noe annet.

Bloggeren har gjort det meget klart at dette er en dagbok, og at dette er hennes verden, og hennes opplevelser av hendelser i hverdagen, og livet generelt.

Tilsynelatende så har ei dame i klassen meldt fra til klasseforstander og rektor for krenkelse eller noe, vi veit ikke helt, bare at hun er KALT INN PÅ TEPPET pga. bloggen / dagboken hennes, for å diskutere "tiltak".

De, høyskoleledelsen, skal altså detaljstyre en blogger / dagbokskribent... !

Sensur og undertrykking. Jeg undersøker forksjellige rettighetsgrupper og site 's som støtter bloggere og ytringsfrihet. Dette virker som et angrep på ytringsfriheten til bloggere, dagbokskribenter og nettjournalister. Vi kan ikke la autoritære elementer diktere legitime blogger og journaler, som ikke engang bryter loven.

Har noen råd eller lignende opplevelser som vi kan lære av, evt. bruke som forsvar.

Som mangeårig blogger, dagbokskribent og uavhengig nettjournalist så er jeg ekstremt opptatt av YTRINGSFRIHETEN. Og mener at dette vil være et direkte angrep på akkurat det, hvis en skoleledelse får lov til å diktere en blogg som faktisk er en personlig dagbok.

Man MÅ ikke lese den. Det er valgfritt. Dette er IKKE en klasse-blogg eller noe lignende. Som sagt gjentatte ganger, dette er en DAGBOK!

Jeg tror personlig at det ligger andre motiver bak...

Hvorfor ;
------------

Saken gjelder en episode som ikke nevner navn eller noe sånt, men vedkommende som melde bloggeren til skoleledelsen mener at studenten ødelegger miljøet. Det komiske er at dagbokskribenten faktisk gjør det motsatte, hun er godt likt og bidrar til fellesskapet.

MEN ; Hun har selv blitt utsatt for dårlig behandling fra enkelte medstudenter, særlig i begynnelsen.

Ting har så smått forandra seg, men ensomheten og frustrasjonen førte til at dagbokskribenten måtte få fortalt sin side av saken, med en personlig vinkling.

Denne personen som tydeligvis ikke liker ytringsfrihet skreiv en temmelig malplassert Comment, som igjen blei "slakta" ved at flere delte sine meninger om hvor hyggelig bloggeren faktisk er.


Det er viktig å huske at dette er en dagbok, der bloggeren kan skrive hva hun vil om følelsene sine. Hun skjuler identiteter o.l. hele veien. Språket og følelsene hennes kan bli sterke noen ganger, men det er hele meninga med bloggen.

Den har faktisk gjort livet hennes mye bedre. Ettersom hun ikke kan ytre sine frustrasjoner over dårlig behandlig i klassen, så er bloggen et sted hun kan ventilere og få tilbakemelding. Hun har fått mange positive svar, med folk som har blitt rørt av skrivinga. Det er ekte følelser. Folk liker bloggen. Samme med meg.

Folk skriver at de gleder seg til å lese neste post, og at hun må legge det ut så fort som mulig, sånn at de kan lese det...

ALLE NAVN, ELLER  ANNET SOM KAN "AVSLØRE" I.D. 'en TIL INDIVIDER, ER HEMMELIG OG DERMED IKKE PUBLISERT.

Hun skriver om situasjoner og opplevelser som hun ser det, og gjør det i DAGBOKA (Bloggen) fordi det er det eneste stedet hun kan.


Derfor skal jeg forsvare henne.

Samler info om ytringsfrihet, blogging og personvern.

Og hvis noen regler er brutt, skal vi selvfølgelig omgjøre, men jeg sloss for at skoleledelsen ikke får overkjøre ytringsfriheten, og bestemme hva en dagbokskribent får dele.

Jeg mener, det er hun som deler private ting om SEG SELV, ikke om andre. Det er HENNE det går utover.

OG I HVERT FALL IKKE KLASSEN!

Jeg skal bli med henne som støtte og rådgiver.
Derfor vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra medbloggere og nettskribenter av alle slag. Tips? Råd?

Dette er bloggen det er snakk om :


En av postene som omtales :

" IMPULSKONTROLL "

KATZENKOENIG ; Setter pris på tilbakemelding og råd, for dette kan bli en sak jeg må jobbe med fremover. Og det kan bli viktig for mange som kanskje havner i samme situasjon. Blogging er frihet og ingen skal bestemme over det.
--------------------------------------------

Vil du være anonym så kan du skrive en mail til meg, jeg bruker bare info som deles, ikke kilden: 

katzenkoenig@hotmail.com

20 comments:

Eris said...

Jeg tror det saken er her, var ikke nødvendigvis hva hun skrev, men måten hun skrev det på. Og hun fikk ting til å fremstå feil, men det rettet hun jo også senere på. Det var vel også noen som følte hun fremgår annerledes enn det hun sier i bloggen og siden det var en såpass sterk uttrykt, mente noen at hun isteden burde tatt det opp direkte med personen. Og siden hun ikke gjorde dette, kunne det fremstå fordyrende for klassemiljøet, fordi det ble opplevd at det hun uttrykke i bloggen ikke samsvarte med hennes væremåte ovenfor personen. Og det var deler av teksten hvor mange opplevde at hun uberettiget fremstilte seg selv som "bedre" enn alle i klassen. Men selvfølgelig kunne hele saken bli taklet annerledes, og partene som følte at de tok sg nær av det kunne snakket direkte med henne. Det tredje, som ikke har noe med situasjonen som har oppstått, er at hun skrev da hun la ut linken at hun ettertrykelig la vekt på at det var privat og hemmelig, og derfor bare ville la linken ligge ute en time. Men har man først lagt den ut er den der. Jeg syntes det er kjempe flott at hun deler alt hun gjør, men hvis yttringsfeihet er at hun skal få skrive det hun gjør, må også folk få reagere på det. Selom jeg også onder at en eller to av kommentarene som
Ble skrevet på inlegget var meget usakelig! Personen som skriver denne bloggen er en fantastisk person, og jeg håper dette or alles skyld ordner seg.
Bedre enn andre, selvom dette

Katzenkoenig said...

Kanskje begge sider skulle bli hørt før E. fikk gjennomgå. Jeg lurer på agendaen til VARA. For dette kunne blitt tatt internt. Og ingen er sannheten ute blant for, ikke deg engang, så den er tynn. Alle dagbøker og journaler er annerledes enn det ytre. Det veit de som leser bøker og historie. Dette kunne blitt behandla VELDIG annerledes, og flere er sinte, E. skulle hatt en form for unnskyldning. Det er bare folks egoer som styrer. HVIS DERE LESER BLOGGEN, SÅ KAN DERE SE AT DET HANDLER OM E. INGEN ANDRE. Ikke hå så jævla høye tanker om dere seg, alt handler ikke om dere. Dette er min mening. Så ikke angrip E. for det. Viktig. Dette er min mening.

Katzenkoenig said...

sannheten = ærlige fjes i trynet på andre. Formuleringsfeil.

Katzenkoenig said...

Og E. får støtte av mange med-studenter

Anonymous said...

Gossig blant to-tre jenter kan ødelegge liv. Mer skal ikke til.

Anonymous said...

De burde skamme seg når de overdriver og skaper drama som saboterer for annerledes mennesker. Dette er ikke Paradise Hotel.

Katzenkoenig said...

Jeg er enig.

Katzenkoenig said...

De gikk ut ifra historien til VARA, som ikke gikk til hoved-valgt først engang, og på en eller annen manipulerende måte så antok de at påstanden var sann, og behandla E. deretter.

DET er feil! I ALLE rettferdige land.

Man skal høre begge sine sider først, og anta at anklagede er uskyldig til motsatt er bevist.

Dette blei IKKE gjort!
Det er mobbing!

Og lærerne var med på det!

Dette stinker, og jeg, som utenforstående kommer ikke til å la dette ligge.
Jeg tror på rettferdighet og skal oppnå det, for alle parter.
Her har flere gjort feil, og hver og en skal ta den, og så bli enige på en voksen og riktig måte.

Kanskje til og med enkelte unnskyldninger er på sin plass.

Og da veit de involverte hva jeg mener.

Katzenkoenig said...

Ingen kan true meg med handlingene mine går utover karakterer eller status, jeg er erfaren blogger og skribent, med nettet og research som spesialitet. Så jeg gjør alt uten E. 's viten, og uten hennes innflytelse. Som gir meg full frihet, og jeg kan si hva jeg vil, skrive hva jeg vil og finne ut hva jeg vil.

Og siden det delvis gjelder ytringsfrihet og blogging så har jeg enkelte org bak meg.
Er ikke aleine.
Kan spørre om hjelp, og få støtte.

Eris said...

De har ikke tatt utgangspunkt i historien til vara... vara gikk til "ledelsen" fordi hennes oppgave er å ta videre ting i . Desuten hadde vara printet ut det orpinnelige blogg inlegget, slik at E. IKKE ble sitert feil, i tilegg kom vara tilbake da E hadde endret inlegget for å vise dette for "ledelsen" jeg syntes dette er utrolig dårlig gjort å skylde på vara. her må man skille sak og person, det gjelder også for Es vedkommende

Eris said...

Å det er feil at vara ikke gikk til hoved-valgt først med denne saken. Det vara hadde fått beskjed om av hoved-valgt da var: jeg kan snakke med E. hun har opplevd så mye...osv osv. Vara hadde da sagt at dette gjaldt såpass mange at hun selv ikke ville ta et standpunkt til det og ønsket å gjøre det slik det skal gjøres, ved å gå gjennom administrasjonen.

pågrunn av at det kom flere bekymringsmeldinger ogå på ens kommentar av inlegget ønsket vara også å ta det til administrasjonen.

Anonymous said...

Har lest bloggen din katzenkoenig, og hun som kaller seg eris her griper seriøst etter halmstrå, har muligens aldri sett noen ro så hardt! Hohohoo, Underholdende.

Uansett, over til det du spør om; syntes det er hårreisende at ytringsfrihet er under angrep uansett hvor, desverre blir vi snart ofre for det alle sammen.

(Ps. trodde hovedtillitsvalgt stod over vara-tillitsvalgt, uansett skole, uanset situasjon? Bare en liten avsporing, da man prøver å gjøre fornuft ut av "ramblinga" til eris)

Får vel eris på nakken nå også jeg vel. (Hun må jo være UNG? Så forutsigbar!!!)

Stakkars henne E. dere referer til, hun blir virkelig hugget i ryggen her ass! Jeg har lest linken, må si det er den MILDESTE minst provoserende bloggen jeg muligens har lest (men kanskje jeg er drøy og leser mye drøye blogger...)

Tenker to ting: jantelov + usikre små jenter!!

Over til det som er grunnen til at jeg kommenterer hos deg. Kult at du er igang igjen katzenkoenig, du har vært skikkelig savna. En mesterblogger som deg kommer ikke akkurat frem hver dag! Trodde vi hadde mistet deg.Var redd du var borte for alltid... Godt skrivesperren din er over!

Skriver du mer også eller? Bøker? Noveller e.l.?

Hilsen (gammel) fast leser.
Bra jobba dude!

Katzenkoenig said...

Hey miss Manipulator! Eris. Jeg refererte bare til vara fordi du brukte henne som en brikke i dette syke spillet ingen helt begriper.

Jeg veit lite om vara, og bryr meg ikke om hva hun er og ikke er, men siden angrepet kom fra den retningen i første sekvens, med deg bak som jeg nå forstår (etter at flere fakta har kommet frem).

Dessuten ;

Hun glemt (vara), ingen bryr seg om henne i denne saken lenger, HOVEDTILLITSVALGT er sjef. Noe som skulle vært respektert fra første stund. Da ville saken blitt ordnet opp i internt, som er normalt, og moralsk riktig.

Man kan ikke la manipulerende enkeltpersoner med obskure agendaer fly rundt som en heksejeger i Salem og ødelegge skolefremtiden til andre studenter. Shame on you. Virkelig.

Og slutt å skyve det vara-preiket ditt over på meg. Som jeg skreiv, så bryr jeg meg ikke om henne. Det er du som, på en manipulerende måte, prøver å skape en kamp mellom oss, men ingen av oss faller for det. Og en ting til, vi har prata med Hovedtillitsvalgt personlig, så vi veit om hele saksgangen og alt som skjedde i kulissene. (og ikke skjedde, men som burde...)

Sånt ville i enhver annen organisasjon føre til suspensjon, men det er i følge meg, og jeg har stor tillit til Hovedtillitsvalgt og hennes organisering. Jeg stoler på henne og at hun tar de rette beslutningene, og at de blir fulgt av alle.

Det kalles RETTFERDIGHET.

Jeg tror faktisk at hovedtyngden av dritt gikk i E 's retning, for anklagene var basert på indisier og veldig uklare argumenter, og kunne, som sagt, blitt løst veldig enkelt og fort.
Men.
De påstått fornærmede slapp veldig fint unna, imens E satt aleine på et kontor med 3 av toppene i ledelsen, som grilla og angrep henne, uten H.Tillitsvalgt tilstede, eller noen andre med kunnskap om problemet som støtte.
DET er ikke riktig.
DET er verre enn bloggen.

ERIS, "OG DE SOM STÅR BAK DEG", FOR Å GJØRE ALT KLART OG TYDELIG, DETTE ER MINE MENINGER, DET ER JEG SOM SKRIVER DETTE, JEG, KATZENKOENING AKA ROY, OG IKKE E, SÅ DU KAN IKKE BRUKE DETTE I ET ELLER ANNET SPILL. DET SAMME GÅR TIL SKOLELEDELSEN. JEG SKRIVER HVA JEG VIL HER, DETTE ER EN BLOGG OG DEN ER MIN, OG HVIS DET ER NOE SÅ KAN DERE TA DET VIA ADVOKATEN MIN. (ja, jeg har faktisk en)

Jeg kjemper for ytringsfriheten min til døden, og bryr meg ikke om "vekten" til motstanderen. Og siden jeg skriver med rollen som uavhengig journalist så følger jeg vær varsom plakaten, MEN jeg har også et ANSVAR, som er mer en PLIKT, til å informere om OVERGREP av alle slag, hvor enn.

Og Eris, siden du så åpent har spydd ut meningene dine på bloggen min så har jeg rett til å kontre.
Du er verken offer eller fornærmet.
Dessuten lyver du om fakta, noe som er fyfy nummer en.

I denne saken har høyskolen vist seg å være en undertrykkende institusjon, som nå kanskje vil fortsette policy 'en i andre saker, og det kan da virkelig ikke være i din interesse?
Eller deres (HiO) ... ?
Tenkte du ikke på det først?
Hvordan vil du bli behandla av ledelsen hvis noen føler seg utsatt for noe av deg?
Virker ikke interne og rettferdige beslutninger mye bedre?
Burde ikke klassen, for miljøets skyld, bruke andre metoder enn heksejakt og angrep?

F.eks. en samtale mellom de berørte partene?

Dette er spørsmål som automatisk popper opp i hodet mitt med det samme jeg b'yner å tenke på scenarioet. Og på ettertiden.

Med sistnevnte spm så slipper vi å få tilstander der enkeltpersoner kan hevde at andre har sagt ditt og datt, og bruke det som fakta, når det faktisk bare er en påstand. Eller verre, oppspinn.

Rettferdighet.
Sannhet.
Lik behandling av ALLE.

LIVET TIL EN PERSON, ET MENNESKE MED FØLELSER OG EGNE MENINGER, BLEI NESTEN KNUST, OG MAN ER HELDIG HVIS DETTE IKKE FÅR ET ETTERSPILL. OG DETTE ER FORTSATT I FØLGE MEG, OG MINE MENINGER OM SAKEN OG SAKSBEHANDLINGA.
DETTE STINKER.
OG DET VIRKER IKKE SOM JEG ER ALEINE.

Etter dette så kan det ikke bli lett å manipulere folk.

Katzenkoenig said...

Hey miss Manipulator! Eris. Jeg refererte bare til vara fordi du brukte henne som en brikke i dette syke spillet ingen helt begriper.

Jeg veit lite om vara, og bryr meg ikke om hva hun er og ikke er, men siden angrepet kom fra den retningen i første sekvens, med deg bak som jeg nå forstår (etter at flere fakta har kommet frem).

Dessuten ;

Hun glemt (vara), ingen bryr seg om henne i denne saken lenger, HOVEDTILLITSVALGT er sjef. Noe som skulle vært respektert fra første stund. Da ville saken blitt ordnet opp i internt, som er normalt, og moralsk riktig.

Katzenkoenig said...

Man kan ikke la manipulerende enkeltpersoner med obskure agendaer fly rundt som en heksejeger i Salem og ødelegge skolefremtiden til andre medstudenter. Shame on you. Virkelig.

Og slutt å skyve det vara-preiket ditt over på meg. Som jeg skreiv, så bryr jeg meg ikke om henne. Det er du som, på en manipulerende måte, prøver å skape en kamp mellom oss, men ingen av oss faller for det. Og en ting til, vi har prata med Hovedtillitsvalgt personlig, så vi veit om hele saksgangen og alt som skjedde i kulissene. (og ikke skjedde, men som burde...)

Sånt ville i enhver annen organisasjon føre til suspensjon, men det er i følge meg, og jeg har stor tillit til Hovedtillitsvalgt og hennes organisering. Jeg stoler på henne og at hun tar de rette beslutningene, og at de blir fulgt av alle.

Det kalles RETTFERDIGHET.

Jeg tror faktisk at hovedtyngden av dritt gikk i E 's retning, for anklagene var basert på indisier og veldig uklare argumenter, og kunne, som sagt, blitt løst veldig enkelt og fort.
Men.
De påstått fornærmede slapp veldig fint unna, imens E satt aleine på et kontor med 3 av toppene i ledelsen, som grilla og angrep henne, uten H.Tillitsvalgt tilstede, eller noen andre med kunnskap om problemet som støtte.
DET er ikke riktig.
DET er verre enn bloggen.

ERIS, "OG DE SOM STÅR BAK DEG", FOR Å GJØRE ALT KLART OG TYDELIG, DETTE ER MINE MENINGER, DET ER JEG SOM SKRIVER DETTE, JEG, KATZENKOENING AKA ROY, OG IKKE E, SÅ DU KAN IKKE BRUKE DETTE I ET ELLER ANNET SPILL. DET SAMME GÅR TIL SKOLELEDELSEN. JEG SKRIVER HVA JEG VIL HER, DETTE ER EN BLOGG OG DEN ER MIN, OG HVIS DET ER NOE SÅ KAN DERE TA DET VIA ADVOKATEN MIN. (ja, jeg har en)

Jeg kjemper for ytringsfriheten min til døden, og bryr meg ikke om "vekten" til motstanderen. Og siden jeg skriver med rollen som uavhengig journalist så følger jeg vær varsom plakaten, og jeg har også et ansvar, som er mer en plikt, til å informere om overgrep av alle slag, hvor enn.

Katzenkoenig said...

Man kan ikke la manipulerende enkeltpersoner med obskure agendaer fly rundt som en heksejeger i Salem og ødelegge skolefremtiden til andre medstudenter. Shame on you. Virkelig.

Og slutt å skyve det vara-preiket ditt over på meg. Som jeg skreiv, så bryr jeg meg ikke om henne. Det er du som, på en manipulerende måte, prøver å skape en kamp mellom oss, men ingen av oss faller for det. Og en ting til, vi har prata med Hovedtillitsvalgt personlig, så vi veit om hele saksgangen og alt som skjedde i kulissene. (og ikke skjedde, men som burde...)

Sånt ville i enhver annen organisasjon føre til suspensjon, men det er i følge meg, og jeg har stor tillit til Hovedtillitsvalgt og hennes organisering. Jeg stoler på henne og at hun tar de rette beslutningene, og at de blir fulgt av alle.

Det kalles RETTFERDIGHET.

Katzenkoenig said...

Jeg tror faktisk at hovedtyngden av dritt gikk i E 's retning, for anklagene var basert på indisier og veldig uklare argumenter, og kunne, som sagt, blitt løst veldig enkelt og fort.
Men.
De påstått fornærmede slapp veldig fint unna, imens E satt aleine på et kontor med 3 av toppene i ledelsen, som grilla og angrep henne, uten H.Tillitsvalgt tilstede, eller noen andre med kunnskap om problemet som støtte.
DET er ikke riktig.
DET er verre enn bloggen.

Katzenkoenig said...

ERIS, "OG DE SOM STÅR BAK DEG", FOR Å GJØRE ALT KLART OG TYDELIG, DETTE ER MINE MENINGER, DET ER JEG SOM SKRIVER DETTE, JEG, KATZENKOENING AKA ROY, OG IKKE E, SÅ DU KAN IKKE BRUKE DETTE I ET ELLER ANNET SPILL. DET SAMME GÅR TIL SKOLELEDELSEN. JEG SKRIVER HVA JEG VIL HER, DETTE ER EN BLOGG OG DEN ER MIN, OG HVIS DET ER NOE SÅ KAN DERE TA DET VIA ADVOKATEN MIN. (ja, jeg har en)

Jeg kjemper for ytringsfriheten min til døden, og bryr meg ikke om "vekten" til motstanderen. Og siden jeg skriver med rollen som uavhengig journalist så følger jeg vær varsom plakaten, og jeg har også et ansvar, som er mer en plikt, til å informere om overgrep av alle slag, hvor enn.

Katzenkoenig said...

Og Eris, siden du så åpent har spydd ut meningene dine på bloggen min så har jeg rett til å kontre.
Du er verken offer eller fornærmet.
Dessuten lyver du om fakta, noe som er fyfy nummer en.

I denne saken har høyskolen vist seg å være en undertrykkende institusjon, som nå kanskje vil fortsette policy 'en i andre saker, og det kan da virkelig ikke være i din interesse?
Eller deres (HiO) ... ?
Tenkte du ikke på det først?
Hvordan vil du bli behandla av ledelsen hvis noen føler seg utsatt for noe av deg?
Virker ikke interne og rettferdige beslutninger mye bedre?
Burde ikke klassen, for miljøets skyld, bruke andre metoder enn heksejakt og angrep?

F.eks. en samtale mellom de berørte partene?

Dette er spørsmål som automatisk popper opp i hodet mitt med det samme jeg b'yner å tenke på scenarioet. Og på ettertiden.

Med sistnevnte spm så slipper vi å få tilstander der enkeltpersoner kan hevde at andre har sagt ditt og datt, og bruke det som fakta, når det faktisk bare er en påstand. Eller verre, oppspinn.

Rettferdighet.
Sannhet.
Lik behandling av ALLE.

Katzenkoenig said...

LIVET TIL EN PERSON, ET MENNESKE MED FØLELSER OG EGNE MENINGER, BLEI NESTEN KNUST, OG MAN ER HELDIG HVIS DETTE IKKE FÅR ET ETTERSPILL. OG DETTE ER FORTSATT I FØLGE MEG, OG MINE MENINGER OM SAKEN OG SAKSBEHANDLINGA.
DETTE STINKER.
OG DET VIRKER IKKE SOM JEG ER ALEINE.

Etter dette så kan det ikke bli lett å manipulere folk.