Sider

fredag 6. august 2021

There is a light that never goes out 2

Elsker å kjøre bil. Det er avslappende. Fokuset er på max og reaksjonsevnen har finger´n på avtrekkeren. Ukjente landeveier. Cruiser når jeg trenger å tømme sinnet og åpne sansene. Lange turer gjennom bølgete veier med skoger og bygd som bakteppe. Det eneste stedet jeg virkelig kan høre på musikk. Høyt. Med tilstrekkelig bra lyd. Skaper en stemning som henter meg ut av bakevja. Skaper en karakter. Basert på hvilken playlist jeg har valgt. Det har blitt et redskap. Nesten som da jeg bodde i Oslo og tok trikkene gjennom bydelene og tilbake. Forskjellen er bare at jeg har blitt mer introvert og mye mindre hipster.


Kan ikke kalle meg en råner. Har ikke peiling på bil. Gir stort sett faen i alle andre detaljer enn lyd. Så lenge den ruller og lar meg tilbakelegge de nødvendige avstandene. Hvis du ser bort i fra felgene og samlinga med Wunderbaum. Vel. Alle har noen små kinks her og der. Min unnskyldning er at jeg vokste opp på Jessheim i en tid der biler stod lina opp langs hele hovedgata med harry bleika hår og slitne fjortiser i passasjersetet. Det var en epoke lenge før stedet blei stuereint med party-svensker og nyrike småborgere, da en god lørdag natt alltid blei avslutta med masseslagsmål utafor Taket, den eneste nattklubben. En ganske fucked up tid med andre ord. Det var en glanstid for fordums rusmidler millenniumere kjenner altfor godt. De hadde fortsatt ikke tatt hypperne av markedet. Til stor glede for de som elska å feste hardt. Så lenge du ikke fikk den droppa i drinken ute på byen, uvitende. Folk knipsa over en lav sko med Tiesto som soundtrack, gale øyne, vannflasker i hånda.


Den sosioøkonomiske stilstanden, med brutte middelklassehjem i forfall, på et lite sted som dirra rett før vekst blei en perfekt storm. Det var en sliten tid. Særlig hvis du var pubertal og fucked up. Som så å si innbefatter alle. Men. Noen mer enn andre. Fristelsene blei for sterke. Selvfølgelig måtte jeg å flytte vekk så fort jeg blei ferdig med førstegangstjenesten. Til Oslo. Som ikke var bedre. Bare verre. En annen historie. En annen tid. Poenget er at noe smitta over. Du veit, arv, miljø og den shit´en der. Endte heldigvis ikke opp som fjott med Audi eller Tesla og Gyllene Tider på full guffe.

Ingen kommentarer: